woensdag 7 januari 2015

De eerste 'grote beurt'

Rechstachter vandaag
De bestelde handrasp is intussen aangekomen. Het ziet er allemaal redelijk degelijk uit. De rasp is iets fijner dan de Radius Rasp. De vijl is aan de kleine kant, maar is zeker breder dan de hoeven. Ik wil hem vooral gebruiken om de nageltoppen mee af te vijlen bij het verwijderen van de hoefijzers, volgende week.

Het plan voor vandaag was de hielen aan de binnenkant zover inkorten dat ze ongeveer gelijk staan met de hielen aan de buitenkant. Verder wilde ik de hoeven zoveel mogelijk afronden aan de voorkant, met name de rechter omdat die iets langer is.

Linksachter vandaag
Het was prachtig zonnig weer, dus we konden heerlijk buiten werken. Ik heb bij het verlagen van de hielen de steunsels ook iets uitgevijld, zodat het er allemaal weer wat netter in zit. Ik heb ze iets korter gemaakt bij de zool en gelijk met de hoefwand gemaakt bij de hielen. De hielen zijn nu ook echt meer terug naar achteren gegaan.

Er zit nu nog een klein beetje verschil tussen de binnen en de buiten hakken, maar je ziet al wel dat de hoeven minder scheef zijn. De buitenste hoefballen moeten nog meer op hun plek komen.

Rechtsachter vandaag
Ik heb op sommige plaatsen de zool iets moeten bijvijlen, zodat deze niet boven het niveau van de hoefwand uitstak.

Verder heb ik de kwartieren extra gevijld.

De kleine handrasp bevalt goed. Hij is iets fijner dan de radius rasp, maar werkt daardoor ook weer iets preciezer. Voor dit moment vind ik het prettig werken. Ik zou me kunnen voorstellen dat op het moment dat ik niet meer op elke millimeter hoef te kijken, een grovere rasp het werk wat sneller kan doen. Maar voor nu werkt dit erg prettig.

Omdat er buiten nergens een schoon en vlak stuk is moest ik toch binnen foto's van vandaag maken. Dit heb ik gedaan terwijl ze aan het eten was, zodat ze makkelijker stil stond.

Linksachter vandaag
Het zijn nog steeds hele kleine stukjes die we doen, maar je ziet aan de verschillen op de voor / na foto's dat we toch al heel wat hebben gedaan. Het geleidelijke vijlen ons goed. De hielen zijn nog niet helemaal mooi 'open', zeg maar, de steunsels, zool en hielen zitten op die plek nog wat opéén gepakt. Ik wil de hielen niet te kort maken, dus beetje bij beetje zal ik het de komende tijd steeds bijvijlen.

Ik merk dat ze achter goed loopt en haar hals meer in een krul draagt. Tot nu toe heb ik aan haar nog geen ongemak gemerkt. Wel is de linker achtervoet vaak warmer dan de andere drie. Ik hoop dat dat komt doordat deze voet beter is doorbloed. Het kan ook komen dat het proces van 'her-vorming' van de voet maakt dat ze warmer zijn. Linksachter is de voet die in de meeste opzichten nu het beste is. De vorm en lengte van de hoef zijn goed, de straal raakt de grond (op zachte ondergrond) al aardig en de teen is kort genoeg om goed over te rollen.